Monday, May 21, 2007

Rolul perturbator/(in)formativ al NTCI


De-a lungul timpului bibliotecile au fost puse în faţa a numeroase provocări datorate schimbărilor de mediu socio-cultural; au înfruntat multe revoluţii sociale şi istorice dar, doar revoluţia digitală a modificat şi va modifica modul în care se lucrează, modul în care sunt definite şi organizate colecţiile şi informaţiile.
Societatea se află în tranziţie spre o lume agresivă, iar bibliotecile şi editurile încearcă să facă această trecere gradual, în mici etape chiar dacă timpul de adaptare se reduce de fiecare dată. Din fericire, bibliotecile şi alte structuri de informare şi documentare reuşesc de fiecare dată să se adapteze nevoilor sociale şi să joace un rol cheie în crearea, organizarea, stocarea, restaurarea, conservarea şi disponibilizarea informaţiilor.
Internetul, privit ca o culme a tehnologiei comunicaţiilor, sintetizează, de fapt, realizările ultimilor ani în domeniul noilor tehnologii şi se poate vorbi de o nou eră a informaţiilor, de o supermagistrală a informaţiilor digitale, de accesul şi circulaţia fără frontiere a acestora.

Tehnologia creează o generaţie de copii singuri care se zbat să îşi facă prieteni, pretinde un nou studiu citat de o publicaţie britanică. Mulţi dintre ei se găsesc izolaţi pe acest teren de joacă virtual, potrivit unui sondaj la care au participat 100 de profesori din Marea Britanie. Alţii devin antisociali, iar acest lucru duce la neruşinare în relaţiile cu ceilalţi de seama lor, susţin specialiştii. Mai mult de 70 la sută dintre profesorii chestionaţi pentru studiul efectuat de o organizaţie neguvernamentală, Save the Children, susţin că cu cât un copil petrece mai mult timp singur în „compania” tehnologiei cu atât mai mult se distruge abilitatea acestuia de a socializa.
Internetul face ca noţiunea de „bibliotecă virtuală" să nu fie doar un concept ci să devină o realitate. Prin intermediul acestei biblioteci universale se poate avea acces la resursele globale de informaţii, inclusiv la colecţiile multor biblioteci.
Cei mai mulţi copii recunosc că sunt dependenţi de Internet, considerându-l „cel mai bun prieten al omului“ şi „cea mai bună invenţie de la descoperirea focului încoace“.Potrivit unui sondaj de opinie realizat de APTI(Asociaţia pentru Promovarea Tehnologiei şi Internetului) s-a demonstrat că 35% dintre copiii români încep să fie interesaţi de site-urile pornografice şi 50% cele cu violenţă. Aproape 70% dintre ei stau între trei şi patru ore zilnic pe Internet, în special acasă. Mulţi recunosc că au participat la chaturi cu necunoscuţi, cărora le-au dezvăluit date personale şi chiar au fost tentaţi să cumpere de pe Internet cu carţile de credit ale parinţilor.



No comments: